Uwzględniając sugestie, koncepcje i wytyczne techniczne najemców na wczesnym etapie planowania galerii jesteśmy w stanie ustrzec się przed wieloma błędami, jak również zminimalizować koszty budowy obiektu – mówi w wywiadzie dla Retailnet.pl Anna Polak, Head of Leasing w Master Management Group
Mija 5 lat od otwarcia obiektów w Kutnie (MMG Centers) i Ełku (Brama Mazur), co z pewnością jest równoznaczne z wygaszaniem części umów najmu. Jakie mają Państwo plany względem tych projektów? Jakie zmiany czekają klientów centrów?
Faktycznie rok 2019 związany jest z aktywną rekomercjalizacją powyższych obiektów. Negocjacje oraz proces przedłużania umów rozpoczęliśmy już w roku ubiegłym. Największym wyzwaniem, przed którym stanęliśmy w kontekście wygasających umów najmu są zmiany wynikające z wprowadzenia ustawy o zakazie handlu w wybrane niedziele. Dlatego tym bardziej cieszymy się, że na współpracę z MMG Centers Kutno w kolejnych latach zdecydowali się najemcy H&M, Smyk, Empik, Media Expert, Abra, Briju, Cliff Sport, KIK. Pod koniec zeszłego roku swój lokal o powierzchni 1008 mkw. otworzył również supermarket Biedronka. Biorąc pod uwagę jak ważną rolę odgrywa operator spożywczy w galerii to jest to dla nas strategiczna umowa najmu. W najbliższych dniach otwarty zostanie relokowany salon CCC o powierzchni 1300 mkw. z nową aranżacją i szerszym asortymentem. Wewnątrz galerii planujemy również modernizację. W planach mamy wprowadzenie, nieobecnego do tej pory, segmentu rozrywki i strefy restauracyjnej. W tej chwili zakończyliśmy prace reorganizacyjne i stworzyliśmy harmonogramem prac celem przebudowy i rozbudowy obiektu.
Od otwarcia galerii Brama Mazur minie w sierpniu pięć lat. Na dzień dzisiejszy przedłużyliśmy umowy najmu na łączną powierzchnię ponad 7 tysięcy mkw. Wśród najemców, którzy zdecydowali się zostać z nami na dłużej są m.in.: H&M, Euro RTV AGD, Carry, JYSK, Orsay, CCC, Hebe, Smyk, Empik, Diverse, Top Secret, Kubenz i Swiss. Pierwotna koncepcja tenant mixu na tyle dobrze sprawdziła się na rynku lokalnym, że udało nam się przedłużyć większość umów. Dodatkowo część najemców, która zostaje z nami na kolejne lata, zdecydowała się na wprowadzenie nowego konceptu salonu, co pozytywnie wpłynie na atrakcyjność galerii. Centrum jest dziś lubianym przez mieszkańców Ełku i okolic miejscem spotkań i zakupów. Rozwijanie oferty handlowo – rozrywkowej centrum z pewnością wzmocni jego pozycję na rynku i zachęci lokalnych przedsiębiorców do rozwijania swojego biznesu.
Co dzieje się obecnie w pozostałych obiektach MMG? Które z nich w sposób szczególny pochłaniają Państwa najwięcej uwagi i dlaczego?
Nie zwalniamy tempa pracy nad pozostałymi projektami. W Piekarach Śląskich dokonaliśmy wymiany szyldu operatora spożywczego, przedłużyliśmy umowę najmu z Media Expert, lada moment wzbogacimy ofertę o myjnię samochodową. W roku ubiegłym w Ciechanowie zakończyliśmy z sukcesem proces rekomercjalizacji. Do grona naszych najemców zawitał długo oczekiwany sklep sportowy 4F. W tym projekcie również planujemy rozbudowę, która jest odpowiedzią na zapotrzebowanie najemców w zakresie powiększenia obecnych tam formatów. W MMG Centers Szczecin sklep Komfort Łazienki zdecydował się na powiększenie lokalu z dotychczasowych 437 mkw. do ponad 1,5 tys. mkw., dzięki czemu mamy w ofercie największy w Polsce salon tej marki. W Oświęcimiu na kolejne pięć lat umowę przedłużył Carrefour, a segment produktów z kategorii urody poszerzył Rossmann. Intensywnie pracujemy również nad Bramą Jury w Zawierciu, gdzie zakończyliśmy koncepcję tenant mix. Za chwilę ogłosimy pierwsze, wielkopowierzchniowe sklepy, które podpisały umowy najmu.
Efekty naszej pracy widać także przy rozwijaniu handlowo – usługowej oferty w wielofunkcyjnym projekcie Hi Piotrkowska, który powstaje w centrum Łodzi. Marki, które zdecydowały się otworzyć swój lokal w tej inwestycji to Starbucks, HEBE, Just GYM i Żabka. Wynajęliśmy ponad połowę dostępnych w obiekcie lokali usługowych i finalizujemy kolejne.
Czy posiadanie tak szerokiego portfolio obiektów pomaga w budowaniu relacji z najemcami, negocjowaniu umów, komercjalizacji kolejnych inwestycji?
W naszym portfolio zarządzamy powierzchnią handlową ponad 100 tys. m2, co daje nam możliwość wielu kontaktów z najemcami z wielu branż, zarówno sieciowymi, jak i lokalnymi. Długoterminowe i partnerskie relacje z Najemcami są dla nas kluczowym aspektem w zarządzaniu portfolio i mają wpływ na sukcesy komercyjne poszczególnych nieruchomości. Opinie, potrzeby najemców są dla nas niezwykle ważne w budowaniu oferty nowych projektów. Uwzględniając sugestie, koncepcje, wytyczne techniczne Najemców na wczesnym etapie planowania galerii jesteśmy w stanie ustrzec się przed wieloma błędami, jak również zminimalizować koszty budowy galerii handlowej. Dlatego aktywna komunikacja z najemcami jest dla nas bardzo istotna na każdym etapie funkcjonowania projektu.