Technologie muszą maksymalizować użyteczność przestrzeni w budynku i spełnić oczekiwania właściciela budynku, zarządcy, najemcy i pracowników – o innowacjach w Hi Piotrkowska mówi Justyna Drużyńska MRICS, Director of Office Operations w Master Management Group
Proptech zmienia oblicze rynku nieruchomości. Jakie technologie i innowacje pojawią się w Hi Piotrkowska?
Możemy je podzielić na dwa typy: te wdrożone na etapie komercjalizacji obiektu oraz te przeznaczone do wdrożenia po oddaniu obiektu do użytku. Na etapie komercjalizacji wdrożyliśmy w Hi Piotrkowska aplikację mobilną na tablety oraz spacer 360, które powstały przy współpracy z wrocławskim start-upem. Efekt projektu można zobaczyć w witrynie internetowej inwestycji Hi. W efekcie zaoszczędziliśmy czas i zoptymalizowaliśmy koszty utrzymując dobrą jakość usługi. W aplikacji mobilnej użytkownik może przejść się po budynku jak w grze komputerowej, a za oknem widzi prawdziwą panoramę Łodzi wykonaną za pomocą drona z wysokości 15 piętra.
Z kolei wśród technologii do wdrożenia po oddaniu obiektu do użytku na szczególną uwagę zasługuje autorska aplikacja mobilna i internetowa, która ułatwi poruszane się wewnątrz budynku i zapewni inteligentne zarządzanie parkingiem. Celem tego rozwiązania jest maksymalizacja użyteczności przestrzeni wspólnych kompleksu oraz zarządzanie wykorzystaniem miejsc parkingowych. Co to oznacza w praktyce? Przyszły użytkownik kompleksu Hi łatwo odnajdzie pomieszczenie, zgłosi usterkę budynku zarządcy, zdalnie zarezerwuje salę konferencyjną, czy też udostępni swoje miejsce parkingowe w razie nieobecności. Dodatkowo aplikacja zostanie uzupełniona o inne funkcje, takie jak interakcja pracowników z zarządcą w zakresie usprawnienia funkcjonowania budynku, cyfrowy dostęp do pomieszczeń czy też poprawa wydajności i komfortu użytkowania obiektu.
Jakimi kryteriami kierowaliście się Państwo przy ich wyborze? Ceną? Oczekiwaniami najemców? A może rynkowymi standardami?
W sumie wszystkie wymienione powyżej czyli cena, która przekłada się na optymalizację kosztów zarządzania budynkiem zarówno na etapie komercjalizacji jak również po oddaniu go do użytku. Oczekiwania najemców, a dokładnie profil prowadzonej przez nich działalności, który z kolei przekłada się na komfort i potrzeby pracowników przestrzeni biurowej. Rynkowe standardy określiły niezbędne minimum, jakie musimy spełnić, aby pozycjonować się jako nowoczesny obiekt biurowy. To co innowacyjne to rozwiązania ponad standard, które budują naszą konkurencyjność na lokalnym rynku i są niezbędnym kryterium w poszukiwaniu szytych na miarę technologii. To podejście jest podyktowane po części uzyskaniem wysokiej oceny w wielokryterialnym systemie oceny zielonych budynków – certyfikacji BREEAM. Kompleks Hi z na etapie Design Stage został oceniony na poziomie Very Good. My chcemy więcej, dlatego mierzymy w innowacyjność, która zapewni nam powykonawczą ocenę projektu na poziomie Excellent. Tu należy wspomnieć jeszcze o tym, że wybierane przez nas technologie muszą maksymalizować użyteczność przestrzeni w budynku i spełnić oczekiwania właściciela budynku, zarządcy, najemcy i pracowników. To oznacza, że aplikacja, którą chcemy wdrożyć ma być kompleksowa, łatwa w integracji z wdrożonymi systemami na obiekcie i praktyczna w użytkowaniu – ma rozwiązywać problemy i zaspokajać potrzeby.
Pełna wersja wywiadu:
https://www.propertynews.pl/biura/proptech-zmienia-lodzkie-biura,77412.html