Rośnie znaczenie sektora dyskontowego na rynku handlowym. Debiutują nowe sieci, a istniejące marki powiększają lokale i liczbę placówek. – Konkurencja jest duża, więc lada moment, możemy obserwować zaciętą walkę między graczami tego formatu. Powiew świeżości jest odczuwalny - tłumaczy Anna Polak, Head of Leasing Master Management Group.
- Bardzo dobrze się sprawdza mix galerii handlowej z parkiem handlowym. Pozwala zachować odpowiedni tenant mix połączony z funkcjonalnością.
- MMG Centers Piekary Śląskie, podobnie jak inne parki handlowe, bardzo dobrze poradził sobie w okresie pandemii. To też umocniło przekonanie o zasadności powiększenia oferty obecnego retail parku.
- Duża część najemców parków handlowych i galerii handlowych wraca do swoich planów ekspansji. Pomimo nadal niepewnej sytuacji rynkowej, ponownie skupiają się na rozmowach dotyczących nowych lokalizacji.
Master Management Group intensywnie rozbudowuje, powiększa i zmienia swoje obiekty handlowe. Jedną z ostatnich inwestycji była rozbudowa MMG Centers Ciechanów. W dodatku to nie koniec zmian w tym obiekcie. Jest potencjał na więcej, prawda?
Anna Polak, Head of Leasing Master Management Group: Konsekwentnie realizujemy strategię umacniania dominującej pozycji naszych obiektów. Według nas bardzo dobrze się sprawdza mix galerii handlowej z parkiem handlowym. Pozwala zachować odpowiedni tenant mix połączony z funkcjonalnością. W przypadku Ciechanowa modernizacja przestrzeni opuszczonej przez Brico pozwoliła nam ulepszyć ofertę zakupową o nowe, popularne marki, jak również zaprezentować powiększone koncepty obecnych najemców, którzy zdecydowali się na relokacje do zmodernizowanej części pasażu z osobnym wejściem do lokali. Z kolei uwolnienie przestrzeni w galerii handlowej umożliwiło nam wprowadzenie najemców z sektora modowego.
Planujemy kolejny etap rozbudowy projektu w Ciechanowie. Wprowadzilibyśmy wówczas debiutujący koncept na lokalnym rynku, a jeden z naszych istniejących najemców mógłby się relokować na większą powierzchnię, dzięki czemu sieć zyskałaby odpowiedni metraż. Jesteśmy gotowi do tej inwestycji. Mamy już pozwolenie na budowę. Realizacja wydarzy się już w przyszłym roku.
Planujecie też rozbudowę retail parku w Piekarach Śląskich. To zapewne również już w przyszłym roku?
Tak, ale to będzie zupełnie nowy budynek. Otrzymaliśmy już pozwolenie na budowę. Prowadzimy rozmowy na temat finansowania. Obiekt ma liczyć 3230 mkw. i cały tenant mix jest już potwierdzony. Niebawem przedstawimy szczegóły i harmonogram inwestycji, ale jak najbardziej - otwarcie planujemy w kolejnym roku.
Nasz obiekt Piekarach, podobnie jak inne parki handlowe, bardzo dobrze poradził sobie w okresie pandemii. To też umocniło nasze przekonanie co do zasadności powiększenia oferty obecnego retail parku.
Czyli rynek się stabilizuje?
Rzeczywiście, zauważamy, że duża część najemców wraca do swoich planów ekspansji. Pomimo nadal niepewnej sytuacji rynkowej, ponownie skupiają się na rozmowach dotyczących nowych lokalizacji.
Problemem zaczynają być koszty realizacji nowych projektów, które po pandemii znacznie wzrosły. W zestawieniu z warunkami czynszowymi najemców rentowność projektów niestety spada, co z kolei wpływa na mniejsze zainteresowanie finansowaniem przez banki lub inne podmioty finansujące. W konsekwencji musimy częściowo zrewidować i doprecyzować nasze założenia koncepcyjne i dostosować je do realiów rynkowych po pandemii.
Czy pandemia zmieniła paletę najemców charakterystycznych dla retail parków? Wciąż słyszymy o kłopotach dużych miejskich galerii handlowych. Czy w związku z tym, w tych mniejszych formatach pojawiają się marki galeryjne?
Na pewno sektor dyskontowy bardzo wzmocnił swoją pozycję. Podczas lockdownów mógł normalnie prowadzić sprzedaż, podczas gdy galerie handlowe zostały zamknięte. Dzięki temu wielu klientów doceniło ich ofertę i atrakcyjne ceny. Na rynku pojawiły nowe sieci dyskontowe, a istniejące marki powiększały dotychczasowe metraże. W naszym portfelu też obserwujemy takie ruchy: na przykład relokacja Pepco czy Kik na większą powierzchnię. Pepco dodatkowo intensywnie modernizuje swój koncept w zakresie logotypu, przestrzeni, jak i podniesienia komfortu zakupów. Z kolei inne marki wprowadzają nowe kategorie produktów, aby zwiększyć swoją atrakcyjność.
Pełna treść wywiadu dostępna w artykule: https://www.propertynews.pl/centra-handlowe/anna-polak-mmg-dyskonty-szykuja-sie-do-zacietej-walki-o-klienta,95957.html